Direktmarknadsföring – allt du behöver veta för att lyckas

Olof Brolien
februari 15, 2023

Innehållsförteckning

Artikeln uppdaterades september 16, 2024 av Johannes Källman

Med direktmarknadsföring vänder du dig direkt till en målgrupp för din produkt eller tjänst. Den här typen av marknadsföring kan vara väldigt effektiv då om man använder denna kanal på rätt sätt. Direktmarknadsföring betyder att du vänder dig direkt till nya möjliga kunder (leads, prospekts mm) men det kan även vara till befintliga eller förlorade kunder.

För att lyckas med direktmarknadsföring är det viktigt att bygga den på korrekt kundanalys. När du har klart din målgrupp eller målgrupper klart blir det mycket lättare att skräddarsy ett budskap. I vissa fall kanske du väljer adresserad direktreklam och i andra oadresserad reklam.

Vad är direktmarknadsföring?

En vanlig definition direktmarknadsföring är följande:

direktmarknadsföring betyder att ett företag eller organisation kontaktar en kund direkt med information om en produkt eller tjänst.

Vanligaste metoderna för direktmarknadsföring:

  • Adresserad direktreklam
  • Oadresserad direktreklam
  • E-post
  • SMS
  • Chatt-program
  • Telefonförsäljning
  • Nyhetsbrev

Digitala direktmarknadsföringskanaler är mycket effektiva och kostnadseffektiva. Detta eftersom de är enkla att använda och det finns flertalet digitala verktyg som gör det enkelt och billigt att nå respektive målgrupp. Trots de möjligheter digitala kanaler ger för direktmarknadsföring finns definitivt utrymme för både postala utskick och telemarketing också. Särskilt till existerande kunder som kan uppskatta att få den klassiska formen av post med erbjudanden och information men även till nya kunder är denna kanal för många många företag och målgrupper mycket effektiv.

Allt du behöver veta om direktmarknadsföring

Lyckas med direktmarknadsföring: tre förutsättningar

Det finns som sagt olika sätt att nå kunder på med direktmarknadsföring. Vi tänker ofta på den här metoden som en direkt kontakt mellan företaget och en specifik kund. Men faktum är att det också kan handla om direktreklam till ett utvalt kundsegment.

Här är det inte varje individ som står som mottagare av det budskap som skickas ut. Det handlar snarare om att med korrekt analys av kundsegment förstå målgrupper bättre. Sedan går det att använda oadresserad direktreklam som landar mitt i prick för att den presenteras till personer som har ett verkligt intresse av informationen.

Men vilken metod är den bästa och hur ska du välja rätt typ av direktmarknadsföring för ditt projekt?

1) Planera direktmarknadsföring

För att lyckas med direktmarknadsföring är det verkligen viktigt med god planering. Att genomföra en säljkampanj via telemarketing på ostrukturerat till de telefonnummer som finns i en befintlig kunddatabas kanske inte ger önskat resultat och är ofta ett ineffektivt sätt att hantera företagets resurser.

Däremot kan man via väl genomförd planering som inkludering tydliga mål och en väl definierad målgrupp bli väl förberedd. Därigenom kan man betydligt effektivare enbart kontakta rätt målgrupper vilket bidrar till att marknadsföringskampanjen ger önskad resultat. Detta oavsett vilket kanal som används för själva genomförandet.

Det är också viktigt att förstå att olika grupper kommer att reagera på olika typer av direktreklam mer eller mindre positivt. Det finns de som knappt använder den vanliga brevlådan längre. När räkningar och allt annat sköts via e-post, internetbanken, Klarna etc så finns risken för att direktreklam som skickas till en vanlig brevlåda kommer att missas.

Sedan är det förstås så att många använder sig av olika annonsblockerare via sin webbläsare. Om du vill jobba med oadresserad direktmarknadsföring i forum och på andra sajter så finns risken för att du inte syns av kunder som har stängt av denna kanal.

Med god planering så förstår du vad som är möjligt och hur dina målgrupper kommer att kunna ta del av ditt budskap.

2) Välj rätt kanal och budskap vid direktmarknadsföring

För att få bästa resultat är det viktigt att;

  • Nå fram via en kanal som är öppen.
  • Skicka ett budskap som är intressant nog att läsas.

Ofta kan företag få rätt information och korrekt tolkning av de data som finns i befintliga databaser. Du kan också få hjälp med att tolka den information du har via ditt eget kundregister eller via en kundklubb.

Just nyhetsbrev och kundklubbar är populära kanaler för direktmarknadsföring. När någon ber om att få nyhetsbrev från dig så har ni ju skapat en direktkontakt. Här finns det ett uttalat intresse av att få din reklam.

På samma sätt är medlemskap i en kundklubb ett tecken om att det finns ett intresse av att få veta vad som är på gång. Om du kan skapa kampanjer som inte känns som rena rama säljdreven så kan detta verkligen vara något som leder till mer säljs såväl som nya kunder.

Kunder som upplever att din marknadsföring är något som ger mer kommer att dela den med andra. De tipsar om erbjudanden, tävlingar, tips och annat som kommer från dig. Det sprider det goda ryktet om ditt varumärke och då kommer din direktmarknadsföring att ge mycket större effekt både på kort och på lång sikt.

3) Förstå din målgrupp för att lyckas med din direktmarknadsföring

Något som vi inte kan säga för många gånger är att lyckad direktmarknadsföring bygger på en förståelse av målgrupper. Om du skickar ett budskap som når döva öron så är det verkligen spill med tid och pengar.

Idag är det fullt möjligt med fördjupad kundsegmentering så att du kan vara otroligt specifik. Du behöver inte alls skjuta omkring dig i mörkret med ditt reklambudskap. Med kundanalys och korrekt segmentering går det att förstå och hitta målgruppen. Du förstår hur ditt budskap ska utformas för att läsas och du hittar även till rätt kanaler för att förmedla detta budskap.

Summering

Direktmarknadsföring innebär att du kontaktar existerande och nya kunder via en kanal som passar bäst för varje individuell kund. Det kan röra sig om vanlig post såväl som chatt med appar eller i sociala medier online. Med god kunskap om det kundsegment som utgör målgrupp för din produkt eller tjänst kan du sälja mer med smart direktmarknadsföring.

Om marknadsföringen utformas på ett väl genomtänkt sätt så får den större genomslagskraft. Det här har också att göra med den kundanalys som är utförd och som kan leda till att du skickar informationen till rätt personer på ett sätt som gör att den uppskattas och till och med sprids vidare!


Behöver ditt företag segmenterade leads eller adresslistor för att nå nya möjliga kunder för marknadsföringskampanjer eller säljaktiviteter inom rätt kundsegment?
Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Olof Brolien

Olof Brolien

VD & grundare av Leadit Online Nordic AB20+ års erfarenhet av försäljning (B2B & B2C) och direktmarknadsföring i synnerhet.

Bättre leadgenerering, fler kunder