Leadsgenerering för effektiv e-postmarknadsföring: 5 tips!

Artikeln uppdaterades March 23, 2023 av Olof Brolien

Har du ofta funderat på hur man lyckas med leadsgenerering i syftet att hitta nya leads till ert företags produkt eller tjänst? Och hur du lyckas nå ut till leadsen? Det här är problem de flesta företag brottas med. För att lösa dessa svårigheter finns inga genvägar, men det finns definitivt metoder som är mer effektiva än andra.

Allt fler företag upptäcker att e-postmarknadsföring kan vara en av dessa metoder. Det är inte särskilt svårt att förstå varför när man tittar på fördelarna med nyhetsbrev och andra e-postutskick.

  • Att skicka ut nyhetsbrev via e-post är kostnadseffektivt – det enda du behöver göra är att skapa innehållet och trycka på ”send”.
  • Du kan knyta personliga relationer till dina leads – genom att anpassa innehåll efter mottagare undflyr du intetsägande, massproducerad kommunikation.
  • Det är lätt att styra mottagaren i rätt riktning – att avsluta dina nyhetsbrev med en Call to Action gör steget vidare enkelt för mottagaren.
  • Resultaten är tydliga och mätbara – med hjälp av verktyg för e-postmarknadsföring kan du tydligt se om effekten blev den önskade, eller hur du kan ändra ditt nyhetsbrev för att bli bättre framöver.
Leadsgenerering för e-postmarknadsföring: 5 tips!

Effektiv leadsgenerering är avgörande för att lyckas med e-postmarknadsföring

Visst låter e-postmarknadsföring fantastiskt? Ja, det är det faktiskt. Men det finns ett krux: För att metoden ska ge effekt krävs att du samlat på dig ett gäng leads och deras e-postadresser. Därav är leadsgenerering en nyckel till ett framgångsrikt nyhetsbrev.

Men hur går denna leadsgenerering till rent praktiskt? Hur gör man för att få fler prenumeranter till sitt nyhetsbrev? Nedan kan du ta del av 5 enkla tips till hur du gör din e-postmarknadsföring mer effektiv, och därmed ökar försäljningen.

5 tips för effektiv e-postmarknadsföring

1. Bra content är A och O

Inom leadsgenerering är det lätt att enbart fokusera på att hitta nya leads, medan man glömmer bort att vårda de man redan har. Men att jobba på det sättet gör att din leadsgenerering blir utan värde. För vad spelar det för roll om du lyckas få 100 nya prenumeranter till ditt nyhetsbrev om 99 av dem slutar prenumerera efter första utskicket?

Din största prioritering vad gäller e-postmarknadsföring bör därför vara att skapa bra innehåll. När du utformar ditt nyhetsbrev bör du tänka på följande:

  • Sätt en lockande ämnesrad
  • Prioritera kvalitet över kvantitet
  • Se till att innehållet är unikt
  • Gör texten lättläst med hjälp av underrubriker, korta stycken och punktlistor
  • Anpassa innehållet efter mottagare

2. Tydliggör syftet med din e-postmarknadsföring

Att få fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev är inget självändamål. Antalet mottagare har liten betydelse om du inte har ett tydligt budskap att framföra. För att innehållet ska bli så bra som möjligt, och relevant för läsaren, är det viktigt att du har ett syfte med ditt utskick. Det kan exempelvis handla om att sälja mer av en viss produkt eller att boosta försäljningen under en viss kampanj.

Du vill dessutom klargöra vilken målgrupp du vill nå och varför. Kanske vill du marknadsföra en ny produkt till en ny kundgrupp? Eller kanske är målet att öka kännedomen om en befintlig produkt bland tidigare kunder? Genom att besvara dessa frågor ökar sannolikheten att innehållet prickar rätt, och att mottagaren konverteras till betalande kund.


3. Gör ditt nyhetsbrev enkelt att dela

En stor fördel med e-postmarknadsföring är hur lätt ditt nyhetsbrev kan sprida sig. Så varför göra din leadsgenerering helt själv när mottagarna kan göra en del av den åt dig?

När du utformar layouten i ditt nyhetsbrev vill du inte glömma bort att lägga in en enkel funktion för att dela utskicket. Mottagaren vill bli offer för så lite ansträngning som möjligt. Genom att du förenklar processen för att dela innehållet vidare blir ansträngningen minimal, vilket kan leda till ökad organisk trafik – det vill säga den bästa trafiken!

Återigen är bra content något du verkligen bör fokusera på. Om innehållet inte är tillräckligt intressant är chansen liten att någon delar nyhetsbrevet till vänner, bekanta eller andra som kan vara intresserad av dina produkter eller tjänster.


4. Belöna läsare med en bonus

Som bekant är din e-postmarknadsföring endast tillgänglig för de som har gett ut sin mailadress. Det är svårt för den som ännu inte är prenumerant att veta att ditt innehåll är intressant och läsvärt. Därför kan du behöva ge icke-prenumeranterna en liten knuff i ryggen, för att leda dem in i din databas.

Den lilla knuffen kan exempelvis bestå i bonusar och rabatter vid köp på hemsidan, som man endast får tillgång till genom att signa upp sig för ditt nyhetsbrev.


5. Leadsgenerering med extern hjälp

Inom leadsgenerering finns mängder av hjälpmedel att använda, som kan förenkla processen. Ett exempel på effektivt hjälpmedel är så kallade Facebook Lead Ads.

Med hjälp av Facebook Lead Ads kan du placera ut annonser direkt i mottagarens flöde, vilket leder till bred exponering. Mottagare kan därefter enkelt signa upp sig för ditt nyhetsbrev via ett formulär direkt i Facebook – mycket enkelt och smidigt.

På samma sätt kan du även upprätta en särskild landningssida för en viss kampanj, där besökare kan lämna ifrån sig sin e-postadress. Även tredjepartstävlingar och undersökningar kan vara tacksamt. Genom dessa metoder engagerar du mottagarna, vilket ofta är ett framgångsrikt knep som leder till handling!

Att få fler prenumeranter till sitt nyhetsbrev kan, som du märker, vara ett tidskrävande jobb. Det kräver kunskap, kreativitet och precision. Därav kan det vara en fördel att köpa nya leads genom extern part – så att du kan lägga allt ditt fokus på att skapa det bästa nyhetsbrevet som konverterar flest leads till kunder. Det finns även fem vanliga sätt att samla in leads, läs mer i denna artikel.



Behöver ert företag fler leads eller adresslistor för att nå nya möjliga kunder för er nykundsförsäljning?
Leadit Online är experter på leads och leadsgenerering via unika digitala verktyg.
Kontakta oss idag så berättar vi mer!