Bli en bättre säljcoach vid telefonförsäljning – 5 tips!

Olof Brolien
februari 22, 2023

Innehållsförteckning

Artikeln uppdaterades september 16, 2024 av Johannes Källman

George Bernards Shaws berömda uttryck Those who can, do; those who can’t, teach kan stämma för många men inte för en duktig säljcoach. Faktum är att de bästa säljcoacherna fortsätter att jobba som säljare för att vara väl insatta i de frågor som uppstår för varje telemarketingprojekt.

Här ska vi ta en titt på viktiga telefonförsäljning tips för dig som jobbar som säljcoach och hjälper andra med att lyckas med sina säljsamtal. Men först måste vi bena ut vad rollen som säljcoach innebär.

Vad gör en säljcoach vid telefonförsäljning?

Att coach andra människor att nå sina mål är en spännande uppgift som inte passar alla. Du kan vara hur duktig som helst på att sälja, men om du inte har en önskan om att hjälpa andra på deras väg mot fler säljtillfällen så kan det bli svårt att jobba som säljcoach.

Ett av de viktigaste telefonförsäljning tips du kan få som säljcoach är att vara lyhörd för vad varje säljare i ditt team stimuleras av. Det kan vara helt olika saker. Genom att hjälpa dina säljare att hitta sin egen väg så hjälper du dem att lyckas med ett jobb som de trivs med.

Säljcoachens uppgifter är många:

  • Coachen ska finnas där under hela processen och hjälpa till med allt från telefonförsäljning mall till utvärdering av samtal.
  • Coachen ska hjälpa säljare till sin unika väg i jobbet som telefonförsäljare.
  • Coachen tänker långsiktigt och fungerar som projektledare för flera olika kampanjer men med samma säljteam.
  • Coachen hjälper till med verktyg som kan underlätta arbetet med telemarketing.

Säljcoach är ett telefonförsäljning jobb som innebär att du är en drivande del av varje projekt och att du får jobba på ett personligt sätt med varje medlem i ditt säljteam.

Bli en bra säljcoach vid telefonförsäljning: 5 tips

5 tips för att bli en bättre säljcoach vid telefonförsäljning

Det finns självklart många olika faktorer som påverkar om en säljcoach kommer att lyckas att lyfta säljteamet till nya nivåer. Exempelvis är det viktigt att ha tydliga mål, optimera säljmanuset, implementera merförsäljning hos säljarna samt att analysera nyckeltal och resultat.

Följande fem personliga egenskaper är viktiga att tänka på för att bli en bättre säljcoach.

1. Lär känna dina säljare

För att lyckas som säljcoach måste du förstå vad som motiverar och driver dina säljare. Du bör ha förmågan att kunna sätta dig in i hur arbetet kan anpassas för varje individ. Det som har fått dig att lyckas som säljare är inte nödvändigtvis samma sak som kommer att få andra att uppleva samma tillfredsställelse från jobbet.

Var noga med att lyssna och ställ frågor. När du har ställt en fråga är det viktigt att du låter säljaren svara. Som säljcoach är tanken inte att du ska ge färdiga svar till dina säljare. Dina frågor bör snarare locka fram säljarens egna svar som är nyckeln till personlig framgång.

2. Ta vara på förtroendekapitalet

Det är också viktigt att inse att du som säljcoach kommer att få ett förtroende av dina medarbetare. Om du är noga med att hålla samtal privata och att bete dig på ett korrekt sätt förstärks detta förtroende och det hjälper dig att coacha.

Dela aldrig information om en viss säljare med andra såvida det inte handlar om lönesamtal med en chef eller annat som kräver att du talar om vad du vet. Om du sitter på en allmän plats och coachar en säljare ska du också vara försiktig med hur du uttrycker dig för att inte skapa situationer som kan upplevas som generande.

3. Var närvarande och synlig för säljarna

Det här är ett väldigt viktigt tips för en säljcoach såväl som för den som coachas. Idag är vi alltför vana vid att bryta allt vi sysslar med för att kolla varför vår smartphone kallar på oss. Det är något som bryter koncentrationen.

När du sitter i ett samtal med en säljare så kan du till och med stänga av din smartphone. Föreslå att säljaren gör samma sak. På så vis kan ni jobba utan avbrott till exempel med en telefonförsäljning mall. Det gör att ni blir klara mycket snabbare samt att du som coach kan bli bättre medveten om det som sägs mellan raderna.

Om du inte har saker som stör dig kommer du att kunna fokusera på personen som du coachar och då blir du bättre på ditt jobb. Dessutom blir det mycket roligare att jobba med säljprojekt när ni har ett fint flöde och inte ständigt blir avbrutna av allt som en smartphone kan locka med.

4. Säljcoachen ska vara en inspiration för säljarna

Att du har god erfarenhet av att jobba med telemarketing är väldigt viktigt. Det är också detta som gör att ett bra tips för säljcoachen är att fortsätta rycka in och själv ta säljsamtal regelbundet.

När du kan ge exempel från egen erfarenhet eller bara förstår vad säljaren du coachar går igenom är det väldigt bra. Det blir mycket lättare för dig att sätta dig in i de frågor som kommer upp och att skapa verktyg som kan vara till hjälp.

Som säljcoach kan du jobba på ett väldigt kreativt sätt och utveckla din egen stil men detta kräver att du verkligen förstår vad jobbet går ut på och att du kan komma ihåg hur du själv upplevde olika situationer. Viktigt är att säljarna känner sig inspirerade och kan få nyttiga tips av dig som säljcoach. Kavla upp armarna och var där för säljarna!

5. Säljcoachen är där för säljaren

Ditt jobb som säljcoach är inte att få säljare att göra som du gör eller sälja på ett visst sätt. Ditt jobb är att vara där för säljaren så att han eller hon kan nå sina mål. Det kan innebära att en person tack vare ditt sätt att leda säljteamet når mycket längre än vad du själv någonsin har gjort.

En duktig säljcoach sätter sig själv åt sidan och gör allt för att få sina säljare att lyckas. Påminn dig själv om att du är där för dina säljare och för att lyssna. Inte för att tala om hur du hade gjort. Därmed inte sagt att du inte kan tipsa om sådant som du vet fungerar. Men det gör du först när du inser att detta är information som kan hjälpa säljaren på sin individuella väg mot unika mål!


Behöver ditt företag segmenterade leads eller adresslistor för att nå nya möjliga kunder för marknadsföringskampanjer eller säljaktiviteter inom rätt kundsegment?
Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Olof Brolien

Olof Brolien

VD & grundare av Leadit Online Nordic AB20+ års erfarenhet av försäljning (B2B & B2C) och direktmarknadsföring i synnerhet.

Bättre leadgenerering, fler kunder