Artikeln uppdaterades mars 23, 2023 av Olof Brolien
Allt fler företag väljer att samla in och köpa leads dvs en möjlig ny kund. Med leadsgenerering så kan du lägga tid och energi på riktad försäljning eftersom du slipper gissa och skjuta i mörkret. Men innan du beställer leads inom ditt område så är det givetvis klokt att tänka igenom hur denna kampanj ska struktureras. Det räcker sällan med att få namn, adresser och telefonnummer för att lyckas. Det hela bör starta med en tydlig målsättning och avslutas med god analys för kommande projekt. Det är också viktigt att veta vilka lagar, regler samt riktlinjer som gäller för telemarketing mot privatpersoner.
Här är 5 viktiga tips inför leadsgenerering:
1. Syfte och mål med leadsgenerering
Vad är syftet med att samla in leads, det vill säga kontaktinformation till personer och företag som har ett intresse av din produkt eller tjänst? Enkelt sagt handlar det förstås om att öka försäljning men det här kan ske i flera led:
- Skapa nya kontakter och samarbeten på kortare tid
- Sprida information om era produkter och ert varumärke
- Få till direktförsäljning med telemarketing som verkligen fungerar
- Ta kontakt via hemsidor på ett riktat sätt
- Upptäcka nya möjligheter till försäljning och marknadsföring
Huvudsyftet är att utveckla verksamheten med effektiv försäljning som ger mer. Med effektiv leadsgenerering som bygger på god förståelse av syfte och mål så blir detta och mer möjligt.
Det kan till exempel vara smart att beakta saker som vilka kundsegment (demografi, köpkraft, intressen, köpbeteenden etc) som ni i första hand vill komma i kontakt med. Ska det vara personer som redan har en viss produkt, ett visst intresse eller som på ett tydligt sätt har uppvisat ett visst behov?
En detaljerad beskrivning av syfte och mål med leads är helt klart något som kan finjustera den sållning som kommer att ske. Då är det också troligare att ni får nya kontaktmöjligheter som faktiskt leder till huvudmålet, nämligen att sälja mer.
2. Budget och tidsram för hantering av leads
Det är även nödvändigt för företag som vill köpa in leads att lägga upp en budget för detta. Det kan vara svårt att säga exakt hur mycket ni kommer att tjäna på leadsgenerering. Detta helt enkelt för att det handlar mycket om hur ni kommer att hantera informationen ni får och vilken bas den bygger på.
Men låt oss säga att ni är tydliga med mål och syfte och sedan maximerar möjligheterna med de leads ni får in. Då är det klart att det är värt en hel del att investera i detta projekt både med pengar och tid.
Det viktigaste är att skapa en ram för projektet. Detta även för att kunna utvärdera hur det har gått och vad som skulle kunna finjusteras. Många företag lägger in kostnader för leadsgenerering och leadshantering i budgeten för sälj och marknadsföring. Det rekommenderas att låta en större del gå till detta istället för annonsering. I varje som ett första försök till en ny kanal för bättre säljresultat.
3. Kapacitet för telemarketing
När ni väl får era leads så är det ju dags att kontakta de personer och företag som matchar er kundprofil vad gäller intresse och behov. De allra flesta företag idag arbetar aktivt med kontaktformulär för att fånga upp alla som besöker deras hemsida eller kampanjsidor. De som registrerar sig är i de allra flesta fall möjliga kunder. Det gäller då att börja kontakta dessa på bästa sätt. För många företag är just telemarketing den mest lönsamma metoden telemarketing att konvertera webbsidebesökare till kunder.
Riktad telemarketing är guld värd och det är ju precis vad ni får med leadsgenerering. Den som ringer vet på förhand att den som svarar är en potentiell kund. Det underlättar och drar ner rejält på tiden som läggs på samtal som inte leder någonstans.
Se över den kapacitet som finns för att hantera leads med telemarketing. Kanske måste ni utöka den säljstruktur ni har tillfälligt för att klara av alla kontaktmöjligheter som kommer in som leads. Kanske behöver ni lägga ut detta uppdrag på ett callcenter som kan driva igenom telemarketingprojekt på ett effektivt och kunnigt sätt.
4. Utvärdering av analys av data
Ni har ju redan data från tidigare arbete med sälj och med de nya leadsen så får ni in ny information. Ibland handlar det om att en lead, det vill säga en person, är intresserad men inte redo att bli aktiv kund. Den här typen av information måste sparas och analyseras. Det är viktigt att jobba med tanke på framtiden och att utvärdera data ni får in mot data som ni redan har.
Med en god struktur för förvaring av information så blir det lättare att komma tillbaka till säljprojekt och skapa nya med tidigare data som bas. Ni bygger ett internt kartotek och en informationsbas som ni kan dra viktiga slutsatser från.
När ett säljprojekt med leads dras igång är det verkligen smart att betänka denna bit. Information om varje lead ska sparas på ett effektivt sätt. Uppföljning bör också dokumenteras så att det alltid blir tydligt vad som sagts, gjorts och vilka möjligheter som finns. På detta vis är risken för att ni missar säljtillfällen mycket mindre.
5. Fråga ditt nätverk om tips
Glöm inte bort att ni inte är ensamma om att vara intresserade av att köpa in leads. I ditt nätverk finns det andra som har erfarenhet av att köpa in data för att öka försäljning. Ställ frågor om detta och se vad du kan lära dig av andra. Det är också guld värt!
På samma sätt kan du få rekommendationer omkring leadsgenerering och leadshantering via dina nuvarande nätverk som LinkedIn och Facebook där du är aktiv i grupper med gemensamma intressen av business och marknadsföring.
Många gånger kan det här vara ett enkelt steg som leder till att du slipper upprepa vanliga misstag som andra gjort med sina leads. Detta både inför insamling av leads och vad gäller hantering och uppföljning.
Behöver ert företag fler leads eller adresslistor för att nå nya möjliga kunder för er nykundsförsäljning?
Leadit Online är experter på leads och leadsgenerering via unika digitala verktyg.
Kontakta oss idag så berättar vi mer!