Artikeln uppdaterades september 16, 2024 av Johannes Källman
Redan i utvecklingsstadiet av en ny produkt eller tjänst är det viktigt att ha koll på rätt målgrupp. Om du inte är på det klara med vem som kommer att använda din produkt kan det bli mycket svårt att marknadsföra den. Många gör misstaget att de skjuter för brett med kampanjer för produkter och resultatet av detta är att stora resurser leder till alltför små resultat.
För att nå rätt målgrupp måste du veta:
- Vem är kunden för din produkt eller tjänst?
- Vem använder liknande produkter?
- Hur spenderar din potentiella kund pengar?
- Vilket jobb, ålder, kön och civil status har din potentiella kund?
Det går att jobba med allmän kundsegmentering såväl som med fördjupande segmentering för att bättre kartlägga kunder. Dessutom kan du använda dig av digitala marknadsundersökningar för att få direkta svar på dina frågor.
Med en marknadsundersökning kan du få fram rätt målgrupp och då kan du jobba med rätt insatser för marknadsföring. Detta kan leda till direkt försäljning såväl som att du kan få fler leads att bygga vidare på.
Vad är nyttan med digitala marknadsundersökningar?
Den största nyttan med digitala marknadsundersökningar för att nå rätt målgrupp är den kunskap de ger dig. Du slipper gissa och kan rikta in marknadsföringen på rätt personer och i rätt sammanhang. Det här kan spara både tid och pengar.
Dessutom kan du med digitala marknadsundersökningar av de kunder du redan har såväl som av potentiella kunder förstå mer om vad som kan leda till kundlojalitet. Det är som bekant mycket svårare att få in nya kunder än att behålla de du redan har.
Men om du inte är medveten om att dina priser inte längre är konkurrenskraftiga, eller att få inser att din produkt har vissa egenskaper som slår andra på marknaden, så kan detta leda till att du läcker kunder till konkurrenter.
Med en marknadsundersökning får du upp ögonen för var du ska sätta in dina marknadsföringsinsatser för att behålla kunder. Samma information hjälper dig att vässa din strategi för marknadsföring så att du kan få fram rätt målgrupp och få fler leads. Det fina med marknadsundersökningar är att du kan styra precis vilken typ av information de ska ge. Därmed kan du ta reda på det som är av relevans för ditt företag, produkt och tjänst just nu. På så vis slipper du fortsätta gissa och du missar inte viktig information som kan göra skillnaden mellan att stagnera och växa.
Hur kan du få informationen om kundsegment?
Det finns flera sätt att få in information om kundsegment samt leads. Dels kan det vara så att du redan nu har en kunddatabas som med proper kundanalys kan ge dig en hel del information. Dels så är det fullt möjligt att köpa in nya kunddatabaser med uppdaterad information om konsumenter och deras beteenden.
Några källor till information om målgrupper är:
- Din hemsida – Det går att samla in demografisk information om kunder via din sajt. Du kan ha formulär, enkäter såväl som kundklubb i detta syfte. Du kan även erbjuda någon form av rabatt mot att kunder svarar på frågor.
Är du riktigt kreativ kanske du skapar en tävling som i sig är ett sätt att se hur kunder beter sig och vad de kan. - Sociala medier – Sociala medier är också en möjlighet till att genomföra digitala marknadsundersökningar. Här går det också att skapa tävlingar eller helt enkelt att kommunicera med kunder på ett sätt som får dem att uttrycka sina behov och åsikter. Du kan till exempel skapa en specifik intressegrupp på Facebook och låta folk uttala sig och diskutera ämnen.
- Forum – Du kan ha ett eget forum eller dra nytta av de som redan finns. Många forum låter medlemmar skapa enkäter utan någon kostnad. Du kan alltså ställa frågor och se vad folk svarar.
- Beställda undersökningar – Du kan också köpa in en specifik marknadsundersökning. Detta är ofta det enklaste då du kanske inte direkt är så intresserad av att börja jobba med marknadsföring och frågesporter vid sidan om din huvudsyssla med verksamheten. Företag som jobbar med marknadsundersökningar kan göra detta digitalt såväl som via faktiska intervjuer på telefon och på allmänna platser.
Bättre telemarketing med hjälp av digitala marknadsundersökningar
När du planerar in telefonförsäljning av en produkt eller tjänst är det verkligen A och O att du är på det klara med hur din målgrupp ser ut. Ibland kan det finnas fler målgrupper men det viktigaste är att du är insatt i detta och inte ödslar tid på att ringa fel personer.
Telemarketing är tidskrävande och då är det extra viktigt att rikta den mot rätt målgrupp. Det finns stora pengar att spara på att ha tagit fram kundsegment för att få fler leads och sälja mer med varje samtal!
Marknadsundersökningar för att lansera en ny produkt
Missa inte att du även kan få ut en hel del information om rätt målgrupp när du är på gång med en ny produkt. En marknadsundersökning kan också fungera som en produktundersökning. Du kanske låter ett visst kundsegment testa din tjänst eller produkt för att utvärdera den.
Det här ger dig mer kunskap om vad som kanske ska justeras samtidigt som du sprider information om din produkt via de som får testa den!
Skapa personas och bygg strategi för marknadsföring på dessa
När du genomföra marknadsundersökningar så kan du också jobba med att skapa så kallade personas. En persona är en form av schablon av din perfekta kund. Du kan forma denna personlighet med den kunskap du har fått in med din undersökning.
När du har den perfekta kunden och har kartlagt allt från ålder till intressen så kan du börja bygga din marknadsföring på ett riktat och effektivt sätt. Du kan också lättare få svar på frågor som vad som händer om du ändrar något med din produkt eller tjänst. Du använder helt enkelt din persona för att testa teorier innan de blir praktik.
Summering
Med marknadsundersökningar kan du få fram rätt målgrupp och du kan även forma tjänster och produkter på rätt sätt för att lyckas bättre med dem. Digitala marknadsundersökningar kan utföras på olika sätt och de går att designa så att du får precis den kunskap du behöver för att effektivisera din marknadsföring och öka försäljningen. Det är ett effektivt sätt att få veta mer om dina nya möjliga kunder, leads samt vad befintliga kunder tycker om företagets produkter och tjänster.
Behöver ditt företag segmenterade leads eller adresslistor för att nå nya möjliga kunder för marknadsföringskampanjer eller säljaktiviteter inom rätt kundsegment?
Kontakta oss idag så berättar vi mer!