Artikeln uppdaterades mars 23, 2023 av Olof Brolien
Det finns flera olika sätt att samla in leads för telemarketing (B2C). Ett lead är samma sak som en person som är intresserad av din tjänst eller produkt. Om du kan fokusera din telemarketing på leads så är det givetvis så att det blir möjligt att få ut mycket mer av varje säljsamtal. Personen som rings upp är ju någon som med största sannolikhet kommer att få god användning för det som ditt företag har att erbjuda.
Men hur kan du samla in leads för telemarketing? Leadsgenerering är något av en konst. Det är också därför som många företag helt enkelt väljer att köpa in leads för att fokusera på lyckad telemarketing till rätt kundgrupp.
Här ska vi se på 5 olika sätt att samla in leads för telemarketing. Det är möjligt att applicera dessa vid sidan av leads-köp för att öka försäljning och ta verksamheten till nya ligor.


1. Samla leads för telemarketing direkt på er hemsida
En hemsida är så mycket mer än ett visitkort online. Ni kanske jobbar aktivt med SEO för att synas ordentligt i sökresultaten och få mer trafik. Det är förstås vanligt med besökare på sajten som inte köper något. Det betyder inte att det är förlorade kunder.
Då en person som har intresse av er service eller produkt surfar in på er företagshemsida går det att skapa kontakt på olika sätt. Alla är inte redo att handla första gången de kommer på besök.
Ni kan erbjuda besökare mer information, möjlighet till unika erbjudanden och mer via någon form av sign-up. Det här kan också kallas för nyhetsbrev men behöver inte beskrivas på det viset. Det handlar om smart leadsgenerering där ni via er egen företagshemsida får kontakt med fler besökare.
Genom att kika på hur folk rör sig på sajten går det att bekräfta var det skulle passa bra med ett formulär på hemsidan/ kampanjsidan som samlar in email eller andra uppgifter via formulär eller meddelanden. Med bra copy på hemsidan så går det att stimulera fler till att skicka meddelanden eller dela med sig av email för mer information.
Kom ihåg att varje person som skickar en fråga via ert kontaktformulär i grund och botten är samma sak som en lead. Det gäller att samla in den här informationen och att använda den vidare för kontakt.
2. Samla in leads för telemarketing via riktade landningsidor
Utöver att ha en huvudsida för verksamheten är det inte så dumt att satsa på ytterligare närvaro online. Det kan ske på samma sajt men med landningssidor som är utformade för att fånga upp trafik från personer som söker efter svar på frågor av olika slag.
Dessutom går det att skapa smarta kampanjsidor. Ni erbjuder något gentemot att personen som är intresserad av erbjudandet delar med sig av kontaktuppgifter. Även om det inte blir något köp vid första kontakten så har grunden lagts för vidare kontakt och kommunikation.
Det är också möjligt att ha flera dottersajter i detta syfte. De kan vara lite friare i sin utformning än vad företagets huvudsajt är. Beroende på ert affärsområde så går det att finna områden som är högst relevanta och sedan skapa sajter för dessa.
Ett försäkringsföretag kan ha en hemsida som fokuserar på säkerhet i hemmet med enkla tips på hur hemmet kan bli en säkrare miljö för familjen. Informationen kan varvas med hjälpsamma formulär där den som till exempel har behov av offert för villa-/ hemförsäkring kan skicka sitt namn och telefonnummer för mer information. Det här är ett klassiskt exempel på riktad leadsgenerering via en hemsida online.


3. Samla in leads via Facebook, Instagram och andra sociala medier
Det är förstås också viktigt att skapa fler kontaktpunkter via sociala medier. På Facebook går det att jobba med leads ads som är väldigt riktade. Dessa kan läggas in i rätt sammanhang i enlighet med gruppers inriktning och de samtal som pågår.
Det är ju också möjligt att skapa sidor på Facebook eller dra igång grupper. Intressegrupper drar till sig många medlemmar och är väldigt bra för att få in leads. En grupp för mammor och pappor är också en fantastisk källa till leads från personer som kan tänkas vara intresserade av produkter och tjänster för föräldrar, barn och hem.
Sociala medier ger möjlighet till en personlig kontakt från start. Då är steget till telemarketing som är riktad mycket mindre. Det kan rentav vara så att många av de som kontaktas redan känner igen det varumärke som hör av sig tack vare den kloka närvaron i sociala medier.
Missa inte att de kunder ni redan har via sina sociala medier kan få in fler leads på ett helt naturligt sätt. Budskap som sprids mellan sociala konton är otroligt effektiva. Det är väl värt att satsa på närvaro och engagemang med hjälp av de kunder som redan finns på detta vis.
4. Samla in leads via tävlingar på nätet
Tävlingar har alltid använts i syftet att skapa attraktiv reklam och få nya kunder. En tävling drar till sig många nyfikna och den som vinner blir en form av reklampelare. Sociala medier passar mycket bra för den här typen av evenemang men det går förstås också bra att jobba med mer traditionella medier som tidningar och TV.
En sida online som skapas för att låta folk delta i en tävling är i grund och botten samma sak som ett kontaktformulär som genererar leads. Det är bara det att en tävling kan dra till sig många fler som delar med sig av telefonnummer och andra kontaktuppgifter. Chansen att vinna något lockar!


5. Köpa leads via samarbetspartner
Det går som sagt också bra att köpa in leads som redan har samlats in av en tredje part. Bolag som genomför olika typer av undersökningar har en databas med relevanta leads för er verksamhet. På samma sätt går det att få in leads via webbundersökningar, tävlingar från tredje part och liknande.
Det är viktigt att komma ihåg att arbetet med att samla in leads är tidskrävande. Det gäller också att jobba kreativt och aktivt med kunskap om hur man sätter fingret på rätt kundgrupp. Med tanke på detta kan det många gånger vara klokt att helt enkelt köpa in leads från tredje part och lägga all krut på telemarketing och vidare hantering av kundkontakter.
Behöver ert företag fler leads eller adresslistor för att få fler nya möjliga kunder för försäkringar eller andra produkter?
Leadit Online är experter på leads och leadsgenerering via unika digitala verktyg.
Kontakta oss idag så berättar vi mer!