Välja callcenter utomlands eller i Sverige – utförlig guide!

Olof Brolien
maj 18, 2022

Innehållsförteckning

Artikeln uppdaterades mars 23, 2023 av Olof Brolien

Många företag har idag valt att ha sitt callcenter utomlands förutom i Sverige. I takt med att alltfler svenskar söker sig till länder som Spanien, Malta, Cypern och Thailand så dyker det upp svenska callcenter i dessa regioner. På sätt och vis kan ett utländskt callcenter beskrivas lite som en hubb av svenskar som fortsätter jobba på den svenska marknaden fast från ett annat land. Vad ska du välja? Telemarketing via callcenter i Sverige eller via callcenter i utlandet? Det finns flera saker att tänka på…

Att välja callcenter utomlands

Ofta så är det så att personer som har drivit och som fortfarande driver callcenter i Sverige utvecklar sin verksamhet med center för telemarketing i andra länder. Det här är inte alls svårt då det redan finns personer på plats som vill jobba och gott om svenskar som kan tänka sig att flytta för att jobba på callcenter i länder som:

  • Spanien
  • Cypern
  • Taiwan
  • Thailand
  • Malta

Det finns även möjligheter att få hjälp av callcenter som finns öster om Sverige i baltiska länder. Olika regioner kan anses ha lite olika expertis. Malta är numera känd som spel-ön där stora svenska speltillverkare håller hus och gör allt från att utveckla spel till att sälja dem online.

För dig som svensk företagare kan det dock ses som mindre viktigt vilket land ett utländskt callcenter ligger i. Det du behöver veta är ju om det här är ett hållbart alternativ som det går att lita på.

Callcenter utomlands

Att välja callcenter i Sverige

Det finns stora fördelar med att välja telemarketing från ett svenskt callcenter i Sverige. Det kanske finns i samma stad som du bor i. Då kan du ju alltid besöka centret fysiskt för att se hur de jobbar och få en känsla för deras professionalitet.

Det här kan du inte göra på samma sätt med ett callcenter på svenska i utlandet. Det kanske inte ens är ett traditionellt center utan en grupp säljare som sitter hemifrån med program som Skype för att ringa till svenska hushåll med sina datorer.

Oavsett om du väljer ett svenskt eller utländskt callcenter så bör du alltid ta reda på hur professionellt det är. Se över den teknik som används för samtal och hur säljare jobbar och låter. Det är en fördel att ta ett samtal med en säljare på centret för att få en bättre känsla för stil och ton.

Det finns vissa saker som vi kan ta för givet då vi väljer ett callcenter i Sverige. Men det bör du egentligen inte göra.

Frågor du ska ställa oavsett var centret ligger är:

  • Hur jobbar man? Följs svenska lagar för telefonförsäljning? Hur motiveras säljare och vilka system finns på plats?
  • Teknik och system. Kommer samtalen att genomföras på ett effektivt sätt med modern dialer-teknik.
  • Uppföljning. Hur får ni information om kunder som inte köpte men som är intresserade? Hur får ni veta vilka som inte nåtts men som fortsatt är viktiga att höra av sig till efter att projektet är genomfört?
  • Resultatanalys. Hur kommer ni att kunna se på resultat och den tid och kraft som har lagts ner på projektet?
  • Avtal. Vilken typ av avtal sluts och vad lovar callcentret? Vad händer om de inte håller avtalet?

När du har svar på dessa frågor så kan det kännas tryggt att jobba med ett callcenter i Sverige såväl som i utlandet. Den personliga kontakten behöver inte bli mindre lyckad bara för att den sköts via videosamtal och telefon. Fast med detta sagt är det många som tycker om att rent fysiskt kunna besöka det callcenter som ska ta hand om kommande telemarketingkampanjer.

Välja callcenter utomlands eller i Sverige

Sätt rätt krav vid vad av callcenter utomlands och i Sverige

Vi har varit inne på det där med att ta ett samtal med en säljare som jobbar på det callcenter som du vill leja för dina telemarketinguppdrag. Det här är ju en person som kommer att representera din verksamhet.

Även om det blir tydligt att det är ett callcenter som genomför samtalen så kommer personer som svarar på samtalen undermedvetet att associera dem med ditt varumärke. Då gäller det att den som ringer är en person som kan representera er väl.

En så enkel fråga som om personen som ringer talar god svenska är inte bara av vikt när du vänder dig till ett utländskt callcenter. Du måste ta reda på vilka krav ett svenskt callcenter ställer på det svenska språket hos sina anställda.

Om ditt säljprojekt kräver en viss ton och mogenhet så är det också bra om det går att välja rätt säljare för det. Större callcenter har en god variation av medarbetare med olika bakgrund som kan matchas på ett smart sätt med varje projekt.

Just utländska callcenters har inte sällan en bredd på sina anställda och de är ofta svenskar med väldigt bra svenska då de först i äldre ålder har valt att flytta utomlands. Det kan vara en fördel med att välja callcenter utomlands hellre än i Sverige.

Kontaktcenter callcenter utomlands
Välja callcenter utomlands eller i Sverige

Hur har det gått för andra företag?

Glöm inte bort att ta en titt på referenser. Om du hittar ett bra callcenter i Sverige eller utomlands så kan ju allting verka perfekt på deras hemsida. Du ser glada filmer från uppdrag de genomdrivit och kan läsa att de lägger ner hjärta och själ i varje projekt.

Sanningen kan dock vara en annan och den finner du via referenser. Be om dessa eller följ upp de som finns på företagets hemsida. Ta reda på hur tidigare projekt gått. Du kan också läsa på online. Idag är det lätt att få information om callcenters via svenska forum på nätet. Där blir du varnad för fusk och du kan också sätta dig in i problem som andra har haft för att undvika dem då du själv outsourcar din telemarketing.

Summering – Det viktiga är inte landet utan hur det hela fungerar!

Summa summarum kan vi säga att det utöver möjligheten att hälsa på fysiskt på ett callcenter inte finns något som säger att ett svenskt callcenter i Sverige alltid är bäst. Du bör sätta dig in i hur varje callcenter jobbar och se på den tjänst som du får när du väljer.

Om du tycker att kommunikation fungerar minst lika bra på telefon och över datorn så kan det mycket väl vara så att du trivs bättre med ett callcenter i utlandet som dessutom kan vara billigare att använda då landets lönesituation och ekonomi skiljer sig från den svenska.


Behöver ert företag fler leads eller adresslistor för ert callcenter eller kontaktcenter i Sverige eller utomlands?
Leadit Online är experter på att ta fram rätt adresslistor och leads.
Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Tv-guide

Olof Brolien

Olof Brolien

VD & grundare av Leadit Online Nordic AB20+ års erfarenhet av försäljning (B2B & B2C) och direktmarknadsföring i synnerhet.

Bättre leadgenerering, fler kunder