Artikeln uppdaterades mars 23, 2023 av Olof Brolien
Ska ni skapa en egen säljavdelning eller använda den som redan finns för att genomdriva en telemarketing kampanj? Eller är det kanske bättre att låta ett erfaret callcenter ta hand om alla telefonsamtal till befintliga och nya kunder? Det finns fördelar och nackdelar med båda metoderna och vad ni ska välja beror en hel del på vilka möjligheter ni har inhouse och vad ni kan tänka er att investera i säljprojektet.
Vi tar en titt på fördelar och nackdelar med att sköta telemarketing inhouse såväl som plus och minus med att lägga ut den på callcenter. Läs vidare och utvärdera vad som blir bäst för er verksamhet.
Fördelar med att sköta telemarketing inhouse
När det är möjligt att ta hand om telemarketing inhouse och annan sälj på det egna företaget så kan det vara väldigt bra på flera vis. Om resurserna och kunskapen finns på plats så kan ni ju spara både tid och pengar på detta. Med smart leadsgenerering så är det ju inte omöjligt att själva ta hand om den riktade telemarketingkampanjen.
De främsta fördelarna med telemarketing inhouse är:
- Ni kommer att ha full kontroll över vem som fungerar som säljare. Det här kan ju vara en person som verkligen kan företaget, produkter och tjänster. En person som är väl insatt i det ni säljer kan givetvis tala om det på ett väldigt engagerat sätt.
- Det går att få snabb återkoppling. En tillfällig kampanj som är tidsbegränsad går att maxa när allting sköts direkt från er. Snacket från säljgolvet kan registrerats och påverka hur ni styr upp er kampanj på ett intuitivt sätt.
- Sälj och kundtjänst kan flyta samman. Den som jobbar som säljare kan också ta rollen som support på ett sömlöst sätt. Det är verkligen positivt och något som kan göra att kunder får en mycket mer personlig upplevelse av er som företag.
- Ni kan spara pengar. Även om ni måste leja nya anställda för projekt så kan det finnas pengar att spara på att sköta telefonförsäljning inhouse.
Nackdelar med telemarketing inhouse
Det finns förstås minus med att sköta en telemarketing inhouse. Alla företag har inte resurser för detta. Dessutom kan det vara svårt för personer som fungerar som säljare att ta på sig det ansvar som en större kampanj kräver utan viktiga hjälpmedel i form av dialer-system och mer.
Nackdelar eller utmaningar med telemarketing inhouse är:
- Det kan ta tid att komma igång då det inte finns tillräckligt många säljare internt. Ni behöver kanske anställa ny personal och dessutom lära upp dem.
- Det kanske inte finns en säljcoach internt. Om det inte gör det så finns det heller ingen erfarenhet av hur man bygger upp säljteam med motivation och rätt kunskap.
- Det finns inte teknik för projektet. Utan dialer, databas och teknik för utvärdering så är det inte säkert att ni når de önskade resultaten med telemarketingkampanjen.
Fördelar med att outsourca telemarketing till callcenter
På ett callcenter kan kunnig och erfaren säljpersonal sätta tänderna i ert telemarketingprojekt och snabbt nå målen ni har satt upp. Dessutom går det att skala projektet i storlek utan att det kommer att bli något problem vad gäller tillgänglig personal och utrustning.
Viktiga fördelar med att anlita ett externt callcenter för telemarketing är:
- Ni behöver inte anställa personal. Den finns ju redan på callcentret.
- Det finns en massa erfarenhet. Ett callcenter har gjort detta förr. De vet vad som ska till och jobbar på ett lagligt sätt.
- Ni kan behålla ert goda rykte. I och med att ett välrenommerat callcenter vet vad som är tillåtet och hur man genomför bra säljsamtal så slipper ni få dåligt rykte av tabbar som oerfaren säljpersonal skulle kunna göra.
- Det finns säljcoach på plats. På ett callcenter har man en struktur för marketingprojekt. Det finns en coach som motiverar och ser till att glöden förblir levande.
- Utrustning och teknik är en självklarhet. Hade ni själva tagit hand om telemarketing så hade det kanske behövts telefonväxel, datorsystem och nya möbler. Allt detta finns redan redo att användas då ni outsourcar telemarketing till ett callcenter.
- Personalfrågor är lösta. När projektet är över så är det inte ni som ska säga upp personal eller försöka hitta nya uppgifter. Det finns heller inget behov av att sälja eller lämna tillbaka utrustning som bara var till för ert projekt. Det här är saker som ni inte ens behöver tänka på!
Nackdelar med att outsourca telemarketing
Det är klart att det även kan finnas nackdelar med att låta ett annat företag sköta sälj åt er istället för telemarketing inhouse. Det här innebär ju att ni lämnar över en hel del kontroll och ansvar. Var medveten om de minus som finns för att kunna välja rätt callcenter och för att kunna ge instruktioner som gör att ni undviker fallgroparna.
Möjliga nackdelar med telemarketing via externt callcenter är:
- Säljare kanske gör lite som de vill. När en säljare inte följer manus och blir lite för kreativ så kan det leda till situationer som inte är önskvärda. Det kan röra sig om tricks som ni inte alls vill associera med er verksamhet. Det här undviker ni genom att noga instruera callcenter-ansvarig om att detta inte kommer att accepteras.
- Det kan bli dyrt. Om ni kommer att ha en längre telemarketingkampanj så är det klart att det kan bli dyrt när ni ska betala callcentret för att sköta den. Detta särskilt om det inte blir resultat som tänkt.
- Det blir laglöst. Det här beror på om ni har skrivit ett avtal eller inte och om det rör sig om ett seriöst callcenter som vet vad som gäller för telemarketing mot privatpersoner och företag i Sverige. Börja med att se över hur ni bör skriva avtal och se till att den tjänst ni köper in följer gängse lagar och praxis. Hör gärna med branschorganisationen Kontakta.
Summering
Det finns fördelar och nackdelar både med att sköta telemarketing inhouse och med att lägga ut den på ett callcenter. Oavsett vilket ni väljer så är det förstås viktigt att vara medveten om vad dessa fördelar och nackdelar är. Detta för att i så stor grad som bara möjligt undvika fallgroparna och göra det mesta möjliga av det som är positivt med varje metod.
Behöver ert företag fler leads eller adresslistor för att nå nya möjliga kunder för ert callcenter?
Leadit Online är experter på leads och leadsgenerering via unika digitala verktyg.
Kontakta oss idag så berättar vi mer!