Vad är kunddata?

Olof Brolien
september 7, 2022

Innehållsförteckning

Artikeln uppdaterades september 16, 2024 av Johannes Källman

Vad är kunddata? All information om kunder som företag har om sina kunder samt leads kan också kallas för kunddata. Kunddata är information som kan göra stor skillnad i hur du lyckas med din verksamhet. Viss information har du redan nu om de kunder som handlar från dig och så finns det kunddata att hämta om existerande såväl som potentiella kunder via externa källor.

Med kunddata kan du:

  • Lära dig mer om nya möjliga kundgrupper och leads och rikta din marknadsföring för att sälja mer.
  • Förstå mer om vilka produkter dina kunder är intresserade av och öka din konvertering.
  • Jobba med effektiv marknadsföring och telemarketing till rätt kundgrupp. Enkelt sagt så handlar det om att kontakta rätt kunder vid rätt tillfälle.

Vad är kunddata – definition

Enligt Google är kunddata den information som du samlar in i en förstapartskontext. Du kan samla in information på flera olika sätt. Den kan komma via din hemsida eller kanske via möten i butiker. Kunddata i mobilen kan samlas in via appar och så kan du jobba med riktade frågeformulär för att få veta mer.

Vad är kunddata – olika typer av kunddata:

  • Demografisk data: ålder, kön, postnummer etc
  • Kontaktuppgifter t ex e-post och telefonnummer/ mobilnummer
  • Köphistorik
  • Beteende online t ex vilka produkter kunderna har visat intresse för på hemsidan, lagt i varukorgen etc

Det går att göra en lång lista och du kan bygga en kunddatabas som är skräddarsydd för ditt företag. Olika projekt kan kräva olika typer av information. Sedan är det också viktigt att förstå hur du ska analysera kunddata för att förstå informationen på rätt sätt.

Information om kunder som mer än adressbok

Den enklaste formen av kunddatabas är ju det som kan likställas med en adressbok. Du har kundens namn och kontaktuppgifter. Det här är en mycket god grund för arbete med marknadsföring och telemarketing.

Utöver detta kan du bygga på din databas med specifik information som gör att du förstår dina nuvarande och kommande kunder mycket bättre. Här går det att genomföra en riktad undersökning eller köpa in informationen från en tredje part.

Vad är kundata

Vilken kunddata behöver ditt företag?

Då det finns så pass mycket information att samla in till en kunddatabas är det förstås viktigt att gå igenom de behov som finns. Det här kan vara olika från projekt till projekt. För en viss tjänst eller produkt så kan det vara A och O att förstå mer om kundernas livsstil.

För en annan kampanj kanske du vill fokusera mer på varje individuell kund och ta reda på saker som när personen fyller år för att kunna rikta ett erbjudande på ett smart sätt.

Uppdaterad information är också viktigt

Utöver att samla in kunddata som utökar din kunskap om din målgrupp så är det viktigt att den information du har är uppdaterad. Det finns flera sätt att hålla kontaktinformation aktuell. Du kan till exempel få information om bokförd adress från Skatteverket automatiskt med en API-lösning.

Det finns en hel del saker som kan förändras och leda till att potentiella kunder får nya behov. På engelska talar man om Consumer Attributes, relevanta kundattribut. Detta är attribut som förändras i enlighet med kundens livssituation och som kan vara viktig för att din marknadsföring och telemarketing ska ge resultat.

Exempel på Consumer Attributes är:

  • Kunden flyttar ihop och bildar familj
  • Det tillkommer fler barn till hushållet
  • Ekonomin förändras med nytt jobb eller tvärtom
  • Bostaden är hyrd eller ägs
  • Kunden tar ett stort lån
  • Kunden äger ett eller flera fordon

Med löpande information om kundernas attribut går det att se viktiga mönster. Med dessa kan du analysera kunddata till din fördel. Kommunikationen i kampanjer kan därmed se annorlunda ut och ge mycket bättre resultat.

Ett utmärkt sätt att få uppdaterad information direkt från existerande kunder är via en kundklubb. Idag kan du skapa en plattform för kunder som engagerar. Den kan innehålla ett forum där kunder på ett spontant sätt kan tala med varandra och därmed ge dig en hel del information.

På samma vis kan du få kunddata i mobilen via smarta appar för din klubb. Kunden får särskilda erbjudanden och andra fördelar medan du vässar din marknadsföring med den information du får i gengäld.

Vad är kunddata
kundattribut

Lyckas bättre med kommande marknadsföringskampanjer

Med regelbunden kontakt med kunden så får du ju också information. Ibland kan det vara så enkelt som att du analyserar gensvaret på en viss kampanj. Det kan hjälpa dig att designa nästa kampanj så att den blir bättre.

Med optimerade marknadsföringskampanjer kan du lyckas bättre med att behålla nuvarande kunder samtidigt som du på ett effektivt vis får nya.

Viktigt att ha tillgång till korrekt kunddata

För att dra nytta av kunddataanalys är det förstås viktigt att informationen som den baseras på är korrekt. Data ska integreras på ett sätt som gör att telemarketing och planering av marknadsföring görs med insikterna som kan göra den stora skillnaden.

Med god struktur för hur kunddata används så kan du verkligen få bättre koll på dina kunder såväl som möjliga nya kundgrupper. Det är detta som gör det möjligt att skapa marknadsföring som är vass och träffsäker.

Det är ju egentligen inte så svårt att förstå. Om du driver ett företag som ger en viktig tjänst till blivande föräldrar så är det ju fantastiskt om du kan ha insikt om när folk är på gång med familj och barn.

Lagar & regler för insamling och hantering av kunddata

Det är förstås viktigt att jobba med kunddata på ett lagligt sätt. Det gäller att följa GDPR-reglerna som talar om hur du ska hantera personuppgifter och annan information du får in och samlar i din kunddatabas.

För att följa GDPR så är det viktigt att ha rutiner för hur uppgifter tillförs eller tas bort från databasen. Dessutom kan det vara klokt att på ett tydligt sätt dela information om arbetet med att skydda kundernas information. Det är något som leder till en känsla av förtroende vilket i sig kan göra det lite lättare att jobba löpande med att få in mer information och analysera kunddata. Se även denna artikeln gällande lagar och regler specifikt för telemarketing.



Behöver ditt företag segmenterade leads eller adresslistor för att nå nya möjliga kunder för marknadsföringskampanjer eller säljaktiviteter inom rätt kundsegment?
Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Olof Brolien

Olof Brolien

VD & grundare av Leadit Online Nordic AB20+ års erfarenhet av försäljning (B2B & B2C) och direktmarknadsföring i synnerhet.

Bättre leadgenerering, fler kunder