Telemarketing av försäkringar – utförlig guide!

Olof Brolien
juni 14, 2022

Innehållsförteckning

Artikeln uppdaterades mars 23, 2023 av Olof Brolien

Vad händer om ditt hus brinner ner, din katt får en virusinfektion eller om din tvättmaskin lägger av? De flesta svarar att de har någon form av försäkring för situationerna då det går åt skogen. Idag är vi vana vid tanken om att ha en allmän husförsäkring såväl som specifika försäkringar för våra husdjur och de saker som vi är lite extra måna om.

Det här är en god grund att stå på för den som ska syssla med telemarketing av försäkringar. I och med att det inte krävs värst mycket information om vad försäkringar är bra för så går det att genomföra effektiva samtal som fokuserar på varför en viss försäkrande produkt är den bästa för personen som svarat på samtalet.

Kunskap är förstås viktigt med telemarketing av försäkringar

Grundkonceptet är väl inarbetat i den svenska kulturen och få vet inte vad en försäkring är. Med detta sagt så måste vi ändå inse att det numera finns en stor variation av försäkringar. Alla kanske inte är lika självklara för var och en.

Exempel på försäkringar som kan säljas via telefon är:

  • Vårdförsäkringar – Här får det betydelse vilken målgrupp man ringer. Behovet av olika typer av vård förändras ju genom livet och därmed också behovet av vårdförsäkring.
  • Husdjursförsäkringar – Vi vill kunna ta hand om djuren när de blir sjuka utan tanke på vad det kommer att kosta. Men det är förstås mindre intressant för personer utan husdjur med samtal om detta. Här är leads med telefonnummer till hushåll med djur mycket bra att ha!
  • Försäkringar vid särskild sjukdom – Det finns också försäkringar som är till för särskilda sjukdomar som cancer. Dessa kan säljas på ett allmänt sätt då många har en rädsla för att drabbas av sjukdomar som är vanligt förekommande i vårt samhälle.
  • Barnförsäkring – Föräldrar har ett intresse av att försäkra sina barn. Det här är ett viktigt område vid telemarketing av försäkringar.
  • Produktförsäkringar – Den som precis har köpt en ny hushållsmaskin kan erbjudas en unik försäkring för den. Det här gör man ofta i butiken där maskinen säljs, men det kan också vara så att en unik kampanj för maskinförsäkringar kan få fler att inse att detta är något som de behöver för tvättmaskin, torktumlare och mer.
  • Trygghetsförsäkringar – En annan vanlig grupp av försäkringar som kan säljas med telemarketing är den som rör vår trygghet. Det här är bland annat försäkringar som ger ett skydd vid stöld av identitet och liknande.
  • Hemlarm – Hemlarmet är också en form av försäkring. Med olika paket går det att skydda hemmet mot inbrott och samtidigt sänka självrisken om tjuven ändå skulle lyckas. Det finns ett stort intresse för försäkringar av detta slag både bland de som bor i flerfamiljshus och bland de som bor i villa eller radhus.
Telemarketing av försäkringar

Det ska vara enkelt att köpa och byta försäkring

När vi tänker tillbaka på försäkringar som vi köpt via telefonmarketing så bör de flesta vara eniga om att det var enkelt. Informationen om den nuvarande situationen kunde snabbt jämföras med en ny möjlighet och sedan var det bara att byta.

Det är ofta ganska enkelt att visa för människor hur de skulle kunna spara pengar och få ut mer av en bättre försäkring. Om det sedan är enkelt nog att automatiskt flyttas från den gamla lösningen till den nya är det mycket troligt att telemarketing kommer att lyckas.

Det gäller alltså att erbjuda mer än sälj. Det är en form av tjänst där man på ett snabbt och effektivt sätt kan flytta kunder till det företag som försäkringen säljs för. Detta kräver tydliga formulär och ett tillvägagångssätt som är både smidigt och lagligt.

Den som säljer måste ha god kunskap om försäkringar

Det fungerar inte att sälja försäkringar om den som ringer inte vet vad han eller hon pratar om. Med god utbildning om försäkringsprodukten som säljs och hur den skiljer sig från andra liknande försäkringar blir det lättare för säljaren att jobba på ett lugnt och metodiskt sätt.

Det här är ju en form av finansiell produkt och då är det extra viktigt att informationen finns hos säljaren. Om säljaren tvekar eller inte verkar riktigt säker så försvinner känslan av trygghet och förtroende som är så viktigt när man ska sälja försäkringar via telefon.

Här kan vi också se vikten av att välja rätt person för uppdraget. Det är mänskligt att uppleva att en person som låter som någon med lite mer livserfarenhet också har en bättre förståelse för saker som försäkringar. Det här kan förstås påverkas av typ av försäkring och yngre personer kan mycket väl vara rätt val av säljagenter för projekt som till exempel rör tekniska försäkringar.

Det går alltid att utbilda och hjälpa säljare med att låta säkra och trygga men det finns också fördelar med att plocka ut vissa personer till ett säljteam som kommer att ge sig på en viss typ av försäkringar. Med eftertanke kan projektet lyckas bättre.

Branschorganisationen Svensk Försäkringsmedlare Förening arbetar för högsta möjliga kvalitet för alla ansluta medlemmar och kunder. De genomför kontinuerlig utbildningar för försäkringsbolag och andra företag inom försäkring.

Utvärdering och analys samt uppföljning

I och med att försäkringar är ett behov som aldrig upphör så är det extra viktigt att jobba med tanke på utvärdering, analys och uppföljning. Ett samtal som inte leder till försäljning av försäkring kan mycket väl ha lagt grunden för senare sälj. Men detta blir bara möjligt då ni har ett väl inarbetat system för att samla in information som sedan kommer att analyseras och följas upp på.

Summering

För att lyckas med telemarketing av försäkringar är kunskap mycket viktigt. Kunskap om produkten som säljs såväl som om den målgrupp ni riktar er mot. Den som ringer får inte sällan en utbildande roll och bör ha det som krävs för att snabbt kunna flytta över en ny kund till det försäkringsbolag som han ringer för.

Dessutom kan det vara klokt att beakta vilka personer som ringer och hur de uppfattas åldersmässigt med tanke på trygghet och förtroende. Detta är ju nyckelord när det handlar om försäkringar så de måste även vara med då man planerar säljteam för telemarketing av försäkringsprodukter.


Behöver ert företag fler leads eller adresslistor för att få fler nya möjliga kunder för försäkringar eller andra produkter?
Leadit Online är experter på leads och leadsgenerering via unika digitala verktyg.
Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Olof Brolien

Olof Brolien

VD & grundare av Leadit Online Nordic AB20+ års erfarenhet av försäljning (B2B & B2C) och direktmarknadsföring i synnerhet.

Bättre leadgenerering, fler kunder