Telemarketing av finansiella tjänster: guide för bästa resultat

Olof Brolien
april 22, 2022

Innehållsförteckning

Artikeln uppdaterades mars 23, 2023 av Olof Brolien

Finansiella tjänster t ex lån, samlingslån, sparande och försäkringar är produkter som många företag säljer och ger rådgivning via telemarketing idag. Just dessa produkter och tjänster är mer reglerat i lag och regler än de flesta andra som säljs via telefonförsäljning. Det kräver därför mer av säljagenten och företaget. Att ge rådgivning om finansiella tjänster innebär ett mycket större behov av kunskap både för den som säljer och den som köper än vad försäljning av många andra produkter.

Telemarketing av finansiella tjänster är mer komplex men det finns god vana av den i Sverige då finansiella produkter och tjänster har sålts i cirka 30 års tid på detta vis. Därmed är chansen god att hitta ett callcenter eller en säljare som förstår hur samtalen ska struktureras för att fler ska leda till avtal.

Vilka finansiella tjänster kan säljas med telemarketing?

I och med att den finansiella marknaden har utvecklats så har det dykt upp nya finansiella produkter och tjänster som kan vara av intresse för företag och privatpersoner. Det handlar inte bara om att byta lån eller försäkring.

Några exempel på finansiella produkter som kan säljas är:

  • Lån – Det kan vara vanliga stora lån för hus och bil eller så kallade snabblån som är för mindre summor och med kortare återbetalningstid.
  • Samlingslån – Många behöver hjälp med lånesanering och denna sker för det mesta med samlingslån där man lägger in alla krediter i ett lån för att spara in på kostnader i form av avgifter och olika räntor.
  • Factoring – Företag kan sälja fakturor för att få in pengar för jobb snabbare dvs factoring. Det här är också en form av kredit som kan användas tillfälligt eller med längre samarbeten.
  • Rådgivning – Det är också vanligt att sälja rådgivning som kan leda till att personen som signar upp sig till slut köper en finansiell produkt via rådgivaren.
  • Jämförande tjänster – Det har blivit mycket vanligt med jämförande tjänster online t ex Compricer, Lendo och Enklare. Dessa hjälper människor med att jämföra allt från lån till elavtal för att hitta rätt.
  • Sparande – Det går också att sälja olika typer av sparande. Det kan vara traditionellt sparande med bankkonto eller investeringar i aktier och fonder.
  • Försäkringar – Försäkringar är också en form av finansiell produkt som passar mycket bra för telemarketing. De allra flesta har försäkringar och har ett intresse av att få något som är bättre och billigare. Se även denna artikeln som handlar om telemarketing av försäkringsprodukter.

Telemarketing av finansiella tjänster kräver mer kunskap

När en säljare ska sälja produkter och tjänster som lån och försäkringar så kräver det mer kunskap. Det som oundvikligen sker är ju att den som ringer för att sälja också kommer att få ge råd. Det dyker upp frågor om hur produkten kan vara en fördel, hur den kan förändra och vad det kommer att kosta i längden.

Den som säljer måste därmed ha ett facit med alla de vanligaste frågorna och svaren. Dessutom bör personen förstår produkten tillräckligt väl för att kunna ge praktiska råd. Betyder det att säljaren måste utbilda sig till bankrådgivare för att exempelvis ge rådgivning om att samla privatlån? Nej, så är det ju inte.

Men det kan absolut krävas lite mer kunskap än då det ska säljas hälsokostprodukter, mobilabonnemang eller lotter andra produkter där produkten och tjänsten inte har riktigt samma långsiktiga påverkan på personens finansiella framtid. På grund av detta kan det bli viktigt med förberedande kurs av de som ska sälja där ni noga går igenom hur olika typer av frågor ska besvaras.

Utbildning för den som köper

Något som vi kanske inte tänker så mycket på är att rätt utbildning för den som köper också kan påverka resultaten och upplevelsen av en telemarketingkampanj. När säljaren kan ringa och informera på ett sätt som utbildar så skapar det ett förtroende och en grund att stå på.

När det här fungerar som det ska kan ett samtal som inte leder till sälj ändå ha lagt grunden för en framtida kund. Detta särskilt när det handlar om telemarketing av finansiella tjänster som ständigt förblir aktuella för alla.

Samtalen är en form av utbildning om produkt, varumärke och vad som är möjligt att göra. Det är något som sår frön och som kan få stor betydelse när uppföljning sker. Personer som har blivit utbildade på detta vis är mycket mer mottagliga för budskap då de kommer igen med nya säljkampanjer från er.

Seriösa produkter måste säljas på ett seriöst sätt

Tonen i ett samtal som handlar om skuldsanering eller factoring kan inte vara densamma som då man säljer ett erbjudande om telefonabonnemang. I och med att finansiella produkter och tjänster upplevs som mycket allvarliga så måste tonen också inge känslan av seriositet.

Då blir det extra viktigt att de säljare som sätts på uppdraget har en mogen förhållning till sina jobb och inte börjar prata på ett kreativt sätt som kan få produkten och tjänsten att upplevas som tveksam.

Utöver att säljare får utbildning så kan man alltså tänka lite extra på vilka personer som lämpar sig extra väl för uppdraget. Det kan till exempel vara lite äldre personer som med sin livserfarenhet kan tala på ett sätt som passar.

Den som blir uppringd kan ju också känna en större trygghet av att tala med en person som uppenbarligen har egen erfarenhet av lån för bostäder, bilar och mer. Detta hellre än en person som knappt har börjat leva vuxenlivet och som ännu inte tar hand om sina egna räkningar.

Därmed inte sagt att yngre personer inte klarar av att sälja finansiella tjänster. Det gäller bara att tänka igenom hur säljaren kommer att uppfattas och att skapa ett team som passar den finansiella produkt eller tjänst som ska säljas.

Summering

Telemarketing av finansiella tjänster fungerar bäst då man kombinerar erfarenhet med kunskap. De som ska sälja lån, försäkringar och annat av samma slag via telefon måste vara väl förberedda på frågor som dyker upp. Det kan kräva kurser med övningssamtal såväl som djupare kunskap om den finansiella produkten så att säljaren rentav kan inta en utbildande roll.


Behöver ditt företag riktigt bra adresslistor eller leads för telemarketing mot privatpersoner för finansiella produkter och tjänster?
Kontakta oss idag för rådgivning och offert!

[activecampaign]
Olof Brolien

Olof Brolien

VD & grundare av Leadit Online Nordic AB20+ års erfarenhet av försäljning (B2B & B2C) och direktmarknadsföring i synnerhet.

Bättre leadgenerering, fler kunder