Att lyckas som telefonförsäljare – 5 tips

Olof Brolien
februari 10, 2023

Innehållsförteckning

Artikeln uppdaterades september 16, 2024 av Johannes Källman

Att jobba med telefonförsäljning kan vara otroligt givande, men även ibland tufft. För att bli en riktigt bra telefonsäljare krävs en hel del arbete och övning. Det är få, om en några, som lyckas redan första dagen. Idag är det enkelt att komma igång som säljare när man är på plats på jobbet. Många callcenters har varit framgångsrika i många år och har fasta rutiner för att lära upp nya medarbetare och coacha dem för att sälja mer.

Det finns flera viktiga saker att tänka på. Här är 5 viktiga tips för att lyckas som telefonförsäljare tips som du kan fundera lite på om du jobbar som säljare eller vill testa att jobba som telefonförsäljare.

1) Förstå vilket mervärde produkten ger kunden

För att lyckas sälja en produkt som telefonförsäljare eller tjänst måste du förstå den. Om du ringer upp till folk och bara läser information om det som ska säljas rätt upp och ner från en färdig säljtext finns det ingen personlig känsla i samtalet. Om du istället är insatt i vilket mervärde produkten/ tjänsten har för målgruppen kan du få till ett helt annorlunda samtal.

Det är till exempel känt att det är mycket lättare att sälja då fokusen ligger på hur ett problem som den som blir uppringd har kan lösas med den föreslagna produkten. För att du ska kunna få till den här typen av samtal måste du ju förstå produkten såväl som kundens problem.

Det behöver inte vara så att du själv har haft samma problem eller behov för att du ska klara av jobbet och bli en bättre säljare. Ett viktigt tips vid telefonförsäljning är därför att verkligen ta sig tid till att lära känna produkten du ska sälja. Försök få svar på dessa frågor:

Vad är mervärdet för kunden?
Vad är prissättningen jämfört med de största konkurrenterna?
Vad är mervärdet jämfört med konkurrerande produkter?
Varför ska kunden köpa produkten just nu?
Vilka eventuella svårigheter kan kunden ha för att byta till denna produkten eller tjänsten? T ex måste denne kanske säga upp befintligt avtal med nuvarande leverantör om det gäller elbolag, telekom, TV-abonnemang, försäkring mm.

När du väl kommer i samtal med en person som uttrycker ett av de problem som du vet att produkten eller tjänsten kan lösa har du genast en fin vinkel och ett samtal som kan leda till sälj.

2) Lyssna på kunden

Telefonförsäljning är inte kapplöpning. Om du använder dig av ett färdigt telefonförsäljning manus exempel kanske du tror att du ska ta dig från start till slut snabbast möjligast. Det är ett misstag som kan leda till att du inte alls lyckas som säljare på telefon.

Dra ner på tempot och prata inte för snabbt men framförallt ska du lyssna på vad kunden har att säga. Det är när du lyssnar som du får insikt om de behov och problem som finns. Då kan du spetsa in dig på den del av ditt manus som rör den typen av problem.

Många upplever stress av en säljare som förvisso låter glad och trevlig men som pratar så fort att det är svårt att urskilja meningar och ord. Tanken är inte att du ska stoppa in så många ord som möjligt per minut för att få till fler samtal per dag.

Om du istället ser samtalet som en möjlighet till kontakt så lyckas du bättre som telefonsäljare. Det är ju kontakten och känslan av tillit som kan leda till mer sälj. Ta alltså pauser och lyssna. Om det blir tyst några sekunder det inget dåligt. Det är snarare ett naturligt samtal som inger förtroende så öva på detta. Ge kunden tid att tänka på vad du har sagt.

Att lyckas som telefonförsäljare - 5 tips

3) Använd ett manus med detaljer

Ett bra manus för telefonförsäljning är det som har den informationen som du behöver men också där du har med tiden har lagt till egna kommentarer på vad som är bra meningar. Detaljer som är viktiga att komma ihåg bör finnas med så att du inte glömmer. Ett manus ska aldrig vara en text som du läser rakt upp och ner.

Tanken med manuset är att det håller dig fokuserad och påminner dig om vad det är du vill förmedla. Sedan kan du improvisera och säga detta på olika sätt. Manuset är där som en trygghet då du får frågor omkring bakgrund, siffror och annat som du kanske glömt bort.

Dessutom kan ett bra manus för telefonförsäljning påminna dig om hur du ska jobba på ett korrekt sätt. När det väl blir sälj är det ju viktigt att du tar de rätta stegen. Då är det skönt att ha en lathund framför sig och bocka av det som du behöver göra för att avsluta samtalet med ett konstaterat säljtillfälle.

4) Analysera dina resultat vid telefonförsäljning

Ett annat mycket viktigt telefonförsäljning tips till säljare som vill lyckas är att med jämna mellanrum analysera samtalen. Ta en titt på när du lyckades sälja och försök se en röd tråd. Om du märker att det går bättre när du beter dig på ett visst sätt är det ju bara att förstärka detta.

Du bör också lyssna på inspelningar av dina samtal. Lägg märke till din ton. Är den engagerad och positiv? Det är viktigt att vara positiv och det särskilt när du öppnar samtalet. Men det behöver inte vara överdrivet och visst kan du prata på ett normalt sätt.

Jobba med mindre justeringar och se sedan hur detta förändrar dina resultat. Det kan ta lite tid att bli en riktigt bra telefonförsäljare men det är bra mycket roligare att jobba när du analyserar dina resultat.

5) Var ärlig!

Om du hamnar i en situation där den du pratar med ställer en fråga som du inte har svaret på ska du aldrig hitta på något. Det är bättre att medge att du inte vet och t ex säga att du ska undersöka detta med en kollega. Du kan erbjuda att kolla upp svaret eller helt enkelt gå vidare med annan information.

När vi läser om dåligt utförd telefonförsäljning i media är det inte sällan att en säljare varit för kreativ i säljmanuset. Var ärlig och säg inget som inte är sant. Det kostar företaget du arbetar för mycket mer att hantera klagomål och eventuella returer än vad det ger i det korta loppet. Dessutom riskerar du som säljare att ge företaget dålig publicitet i media om du inte håller dig till det som faktiskt gäller för t ex produktens egenskaper, avtalsvillkor, ångerrätt etc.

Bonustips – Otrevliga samtal sker!

Kom ihåg att folk precis som du kan ha bättre och sämre dagar. Om du lyckas ringa en person har en dålig dag eller är upptagen med något helt annat. Ta inte arga kommentarer personligt. Om en person du ringer till är otrevlig är det bara att skaka av sig det och sedan gå ringa upp nästa person på listan.

Genom att lägga ett otrevligt samtal bakom dig innan det ens är över har du vunnit mycket. Då kan du snabbt ringa till en ny kund som förhoppningsvis inte kommer att ta ut livets alla plågor på dig!


Behöver ditt företag segmenterade leads eller adresslistor för att nå nya möjliga kunder för marknadsföringskampanjer eller säljaktiviteter inom rätt kundsegment?
Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Olof Brolien

Olof Brolien

VD & grundare av Leadit Online Nordic AB20+ års erfarenhet av försäljning (B2B & B2C) och direktmarknadsföring i synnerhet.

Bättre leadgenerering, fler kunder